fredag 10 oktober 2014

Riksdagshuset i Berlin

Riksdagshusbranden
Den 27 Februari 1933 sattes riksdagshuset i berlin brand. Anlagd av den misstänkta Marinus van der Lubbe. Bevisen på att det var just Marinus är inte starka. Men de fanns. Marinus dömdes senare till döden. Han var en kommunist och nazisterna skyllde därför på honom, och där började Hitlers väg till diktaturen. En tysk kommunistisk politiker och tre bulgariska kommunister blev också misstänkta men sedan frisläppta. Varför detta hände kan vara för att de skulle få en anledning till att avveckla Tyskland från demokratin.

Eget Resonemang
Jag tycker det var både bra och dåligt att de eldade upp riksdagshuset. Mannen som gjorde detta, miste sitt liv. Vilket jag inte tycker är rättvist. Om de inte hade brunnit upp kunde man ju löst allt på ett annat sätt. De kunde fått Hitler att inte få sin makt och judar att inte bli "utrotade". Men sen själv brukar jag oftast tänka "allt händer för en anledning". På grund av denna händelse tror jag hela världen har fått en annan bild. Jag tror människor förstår hur fel hitler gjorde. Hur fel det är att inte behandla alla på samma sätt bara för den är jude, mörk/ ljus, man/kvinna, eller vilken sexuell läggning man har. Jag tror att det idag finns minde rasister i världen på grund av denna händelse. Att det förstår hur fel Hitler gjorde och därför kanske rasismen inte är lika stor idag som den var förr.
Jag tycker det är viktigt, att världen börjar fatta att vi alla är mänskliga. Det spelar ingen roll vilken färg du har, vilken sexuell läggning du har eller om du har en arm för lite eller för mycket. Du är fortfarande lika mänsklig som alla andra och ska därför bli behandlad på samma sätt som alla andra.

Om jag hade vart någon som levde under denna tiden. Hade jag först och främst varit en kommunism. Men självklart är det ju svårt att vara det under tiden då Hitler hade mycket makt. Han skulle ju utrota alla judar. Om jag skulle förstå vad som pågick, hade jag nog försökt skicka min familj ut ur Tyskland. Det hade vart prioritet ett. Sen hade jag kämpat för mitt land. För att ha kvar demokratin och för att visa att alla människor är lika mycket värda.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden
Denna källa är bra för de som har lite mer förståelse av händelsen.

http://www.ne.se/lang/riksdagshusbranden
Denna källan är bra för både nybörjare och för de som förstår lite mer. Då man kan välja nivå och hur mycket text man vill ha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar