onsdag 26 februari 2014

Träslöjd

När jag valde Jin och jang hade inte jag någon speciell tanke. Mest att det skulle passa in till arbetet. Men Jin och jang står ju för gott och ont, och jag tyckte det passade in i vårt arbete om rymden. För rymden är ju väldigt mörkt och det kan stå för ont. Medan jorden är väldigt ljust och står för gott. Det var min tanke om Jin och Jang. Sen tycket jag ju också att själva symbolen för Jin och Jang är väldigt fint. 
 
Det var dessa olika skisser jag valde mellan och beslutade mig då för Jin och Jang.

Mitt arbete tycker jag flyter på men det har kommit hinder på vägen. Exempel så har min intarsia har försvunnit/någon har tagit den. Men det löser ju sig. Jag fick bara göra en ny och ligger bara lite efter nu. 

Jag har ju valt att göra en låda där min intasia ska vara lock. Denna lådan är 20 cm lång och 10 cm bred. De material jag använder till lådan är 1,5 cm tjockt. Jag har också bestämt mig för att lacka lådan och inte måla den i någon färg. För jag tror det kan bli svårt att få den att passa in i ett rum om den har exempel gul. Så om man lackar den passar den nog in nästan överallt. Men jag hade också en tanke på att måla den svart och vit. För som sagt står det ju för gott och ont. Men sen tänkte jag att jag faktiskt vill ha användning för denna lådan, och om jag skulle exempel gå till affären för att köpa en, skulle jag inte välja en svart och vit. 
Min intasia bild kommer att göras av två olika träslag. Björk och vallnöt. De är de två träslagen med mest motsatt färg och då syns mitt arbete mycket mer. Jag har också använt mig utav dessa tekniker: Såga, limma, borra, hamra, fila.
Uppgift 14 blir lite svårt att göra då mitt arbete inte är klart ännu. Men hittills tycker jag det har gått framåt men som sagt har det kommit hinder på vägen, när min intarsia bild blev snodd. Men som sagt så löser ju sånt sig och man fick bara göra en ny. Det är ju klart att de är lite surt att någon inte kan hålla koll på sina egna saker, och tar andras. 
Men jag tror i alla fall att mitt arbete faktiskt kommer bli bra, för jag tycker det visar att det tillhör vårt tema rymden, som var meningen. Sen finns det ju alltid saker man tänker att man kunde gjort bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar