måndag 3 februari 2014

Svenska övning Berättelser

Festen
Festen hade redan spårat ut och klockan var bara 10. Det kommer helt plötsligt 20 personer till och jag svävade på moln för skolans populäraste tjej kommit till min fest. Hennes klänning var vit som snö. Hon gick runt med den biffigaste killen i fotbollslaget. Senare började det flyga saker överallt i huset och en sko slickade mitt huvud. Detta var en ren soppa, och detta skulle bli svårt att svälja för mamma och pappa. Jag kan ju bara säga att dom kommer vara arga som bin. Jag tänkte på mina föräldrars miner.. de skulle vara röda som tomater och jag skulle stå framför dem oskyldig som ett lamm.

Varuhuset
Plötsligt hördes en smäll och sedan blev det mörkt som kaffe. Jag kände allas oro, Både min, Mirandas Carolines och Felix. Ingen visste vad vi skulle göra, det ända vi visste var att det var tyst som en mus i varuhuset och smällen lät lika högt som ett jetplan. Felix var verkligen rädd som en hare, aldrig hade vi sett denna sida av honom. Alla människor hade försvunnit och det var bara vi kvar. Allt kändes som ett skämt. Vi försökte skynda oss ut och Miranda var verkligen långsam som en snigel, och jag kände på mig att Caroline började bli arg som ett bi. Vi kom fram till utgången och Felix slet som ett djur för att få upp dörren som var låst. Men vi är rätt vana vid att Miranda är flitig som en myra, så hon började klättra upp på alla hyllor för att komma upp till det öppna fönstret i taket. Felix var tjatig som en papegoja för att Miranda kunde ju ramla ner. Det var en meter mellan fönstret och den 3 meter höga hyllan Miranda stod på. Hon hoppade och alla hyllor föll ihop som ett korthus. Miranda mister greppet om fönstret och faller ner. Felix börjar skrika och precis innan hon nuddar marken vaknar jag från min mardröm.

Brev
Brev till en vän:
Allt är verkligen en soppa idag. Dagen började med att jag vaknade, och jag var verkligen sur som en citron. När jag sen kollar på klockan hade jag försovit mig, så snabb som vinden flög jag upp i sängen och efter 5 minuter var jag på väg till skolan. Hungrig som en varg var jag också, frukost hade jag ju inte haft någon chans att få i mig. Det gjorde inget att jag var sen för jag är ändå en riktigt slipad tjej. Men ändå skulle de nog bli hett om öronen för mig. Min hemläxa hade också blivit alldeles för långrandigt. När jag kom hem var jag tvungen att slingra mig för min syster frågat om vem som ätit upp hennes choklad. Hon köpte min påhittade historia. Som du ser, min dag blev en ren pannkaka.

Jag måste bara tillägga att jag blivit riktigt biffig sen jag började gymma.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar