onsdag 26 februari 2014

Syslöjd



Jag har valt att göra en långärmad magtröja. Jag vill ha ett rätt så tunt tyg i med att det är meningen att den ska användas på sommaren. Så kanske viskos eller något liknande. Sen skulle jag vilja ha ett blommigt tyg över. Du ser tyget och mina designer nedan. Jag tyckte detta arbete var väldigt svårt att få in tema rymden i. Men jag har haft en baktanke om att kanske göra något tryck på baksidan. Kanske en stjärna eller något liknande som har med rymden att göra. Men de är jag inte helt säker på. För jag vill ju kunna använda detta plagget för de är ju det som är meningen. Men jag kanske inte skulle använda det om det var något märke på ryggen. Jag har sett en liknande tröja på
 nätet, och fick inspiration av den. Men på internet var de ett blommigt mönster i tyget. Då valde jag att ta ett spetstyg över de vita tyget för att få in lite egen prägel. Vilket jag tycker är viktigt i detta arbetet. Men jag tänkte också haft en luva på tröjan, för att få den lite i min stil och för att inte få den så himla normal.
Varför jag valde denna produkt är en utav anledningarna att jag tror jag kommer få användning för den. Sedan tycker jag det är väldigt checkt med en magtröja och som jag skrev där uppe fick jag ju inspiration från nätet. Men jag valde också denna tröja för den skulle vara hyfsat lätt att göra. För om jag hade valt de mjukis shortsen som ni såg på min skiss, hade jag nog verkligen inte hunnit.






Jag själv tycker arbetet varit roligt och jag har faktiskt lärt mig många nya saker. Men det var tråkigt att vi inte hinner klart arbetet så länge som Veronica är kvar.. Det är också synd att jag har missat väldigt många lektioner av syslöjden. För annars kanske jag hade hunnit mer, och kanske kommit mycket längre och att Veronica kunde sett mitt praktiska arbete.
Jag tror att längre fram kommer arbetet nog bli svårare då vi inte kommer ha Veronica som lärare och vi kommer få ha vikarie. Inte för det är dåligt med vikarie men oftast när man har vikarie i slöjd så kan dom inte lika mycket som den riktiga läraren.
Men nog pratat om det, när mitt plagg är klart tror jag faktiskt att jag kommer ha användning för det. I med att det är ett plagg jag gärna skulle kunna köpa, och istället för att köpa det så gör man de. Då blir det också roligare att bära. Man tjänar ju också på det. Man slipper ju lägga en massa pengar. 

Jag tycker arbetet hittills gått sådär för att vara ärlig. Jag tycker det är väldigt svårt att utföra sitt arbete. För varje steg man tar måste man fråga om hjälp. Det skulle vart mycket lättare om man gått igenom alla steg och hur man gör i början. Då kanske man inte hade behövt fråga lika mycket hjälp, och arbetet hade gått fortare. För det tar väldigt lång tid för att få hjälp. Men själva arbetet tror jag kommer bli bra i slutändan. För mitt arbete har jag gjort väldigt noga och om man är noggrann så blir det bra. Jag känner också att mitt plagg blev som jag förväntat mig. Bara att jag förmodligen inte kommer ha de blommiga tyget. Annars kommer nog allt bli som planerat, och de är bra. För det är så jag vill ha det.



1 kommentar:

  1. Emmie, din planering är just nu på en enkel nivå, du måste lägga mycket mer tid på alla delar för att nå högre nivåer. Rita fram och bak, jobba med olika varianter och visa på din kreativitet i din formgivning till den tröja du valt. Försök göra det riktigt intressant och fint. Vad vet du om materialen du valt? Hur ska du tvätta och vad består materialen av?

    SvaraRadera