måndag 7 april 2014

Min prao på Solhaga ålderdomshem



Dag 1
Idag var det första dagen på min och Carros prao, och detta gick mycket bättre än förväntat! Det började med att vi skulle vara där klockan 07:00, fast vi kom då lite tidigare för att få info osv. När vi bytt kläder till arbetskläder började vi duka fram frukost till de gamla. Vi fick sen duka bort och hjälpa de gamla dit dom skulle.  Sen gjorde vi lite olika småarbeten, som att lägga in nya blöjor i deras garderob. Vi städade också vissa av rummen och i matsalen. Sedan fick vi åka och hämta matvagnen, duka till det och underhålla dem. När vi dukat bort maten fick dem också efterrätt som var väldigt omtyckt. Sedan fortsatte vi med lite småsaker och klockan 13:30 slutade vi dagen.







Dag 2
Idag, Andra dagen började vi kockan 07:00 igen. Våran dag såg hyfsat samma ut som gårdagen. Vi dukade, dukade av. Vi städade i de gamlas rum. Vi dukade också fram till en modevisning dom skulle ha senare på dagen när vi slutat. Lite tråkigt att vi missade den bara. Vi fick även strömavbrott, vilket faktiskt var väldigt mysigt. Lite spännande också då det inte hänt på ålderdomshemmet på flera, flera år.
Sen som sagt gjorde vi väldigt mycket samma som dagen innan, och tiden flöt bara på och klockan 13:00 slutade vi.









Dag 3
Idag, onsdag var vi lediga! :D
det var pga. att det var mötesdag.


Dag 4
Idag, torsdag den fjärde dagen började vi klockan halv 2. Denna dagen var lite mer stressig än de andra. Det började med att vi gick och hälsade på alla gamla och gjorde lite småarbeten. Sen vid klockan halv 3 skulle alla gamla ner till den första våningen för att få en påskfika och ha en quiz. Det tog tid för att få ner alla gamla med rullstolar men när alla var nere var det faktiskt väldigt mysigt.
Senare vid runt halv 5-5 så hade det blivit något fel i personalens schema och det var bara jag, Carro och Kinggan (carros mamma). Det var väldigt svårt då alla skulle få kvällsmat och jag och Carro är ju inte direkt proffsiga. Men det löste sig och vi fick senare in mer personal. Sen slutade vi halv 6.

dag 5
Denna dagen såg ut som de andra,fick sluta tidigt pga att vi skulle iväg på konfirmationsläger. Så jag tänkte sammanfatta min vecka på Solhaga.
Jag tyckte det var kul att få en inblick i deras arbete. Det var väldigt varierad arbetstid med bra personal.
Men dock inget jag skulle vilja jobba med i framtiden. Det är ju heller inte det lättaste jobbet. Vissa gamla är ju som stora bebisar kan man säga. De ska ju matas, byta blöja osv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar