fredag 4 oktober 2013

bokrecention

Cilla Naumann - 62 dagar

Viktigaste personer/miljön
I denna bok är heter personerna som är viktigast, Tom, Toms bror med namnet Bror, Lassemisse, killgänget, mamman och pappan.
Det är sommarlov och de är i sin sommarstuga.

Handling
Boken handlar om Tom, har är alltid i sin sommarstuga på sommarloven. Där hans gäng också är. De brukar alltid hitta på saker tillsammans som kanske inte är helt okej. En gång gick de till ett bappatält och hällde ut bensin format som ett kors och tände eld. Som tur va så regna de och elden släcktes direkt.
Men de finns en kille som alla tycker är "udda" han kallas för Lassemisse. Men egentligen vet ingen något om honom. De bara tror en massa saker. Ingen känner honom riktigt väl.
Det var heller ingen som riktigt visste att han hade ett funktionshinder. De tyckte han bara var konstig. När Lassemisse en kväll går ut för att laga brevlådan som gått sönder blir han påkörd och dör. 

Språket & berättartekniken 
När Cilla skriver denna boken skriver hon som om hon var Tom i boken. Att boken handlar om tom och hon är han, t.ex. "JAG spelar fotboll". Hon använder ett väldigt tonårigt språk tycker jag. Alltså att man pratar som tonåringar gör idag.

Budskapet
Jag tror budskapet är att man inte ska kasta bort sitt liv, ta vara på det istället. Döden är så nära dig hela tiden. Liksom om man tänker efter så när du går över gatan exempel, så kan en bil komma och krasch så blir du påkörd. Jag tror också hon menar att man ska ta vara på det du har. Var nöjd med det och lev livet.

Omdöme
Jag ger nog denna bok en 5/10. Jag tycker inte boken var tillräckligt bra. Jag vill se fram emot att läsa boken, men kunde tyvärr inte det med denna. Jag tycker det borde hänt mer saker och att hon skulle haft mer känslor.
Boken var heller inte riktigt min smak. Som jag sa, vill jag att det ska hända saker hela tiden i boken, och det får inte bli långtråkigt för då tröttnar jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar