måndag 16 september 2013

Livgivande meteorit

1. Var slog den meteorit ner som möjligen utplånade dinosaurierna?
Svar: I Mexico

2. När slog den meteorit ner som möjligen utplånade dinosaurierna?
Svar: För ungefär  65 000 000 år sedan

3. a) Vilka djurgrupper uppkom kanske i samband med att en meteorit slog ner på jorden före dinosauriernas tid?
Svar: Armfotningar, trilobiter och Bläckfiskar.

   
b) När slog denna meteorit ner på jorden?
Svar: 470 000 000 år sedan

4. Mellan vilka planeters banor finns asteroidbältet?
Svar: Jupiter och Mars

5. Hur kan det vara möjligt att ett nedslag på jorden av en jättelik himlakropp faktiskt gynnar artrikedomen?
Svar:Antagligen så skapade himlakroppen liv när den slog ner på marken. Att himlakroppen hade med sig något från rymden som skapade liv på jorden. Men jag tycker de är bra att den slog ner. För Då dog de starkaste och tuffaste ut. Sen började vi mycket senare leva. Om inte himlakroppen nuddat vår mark så hade vi kanske inte levt idag?

DiskussionEn teori om hur livet började på jorden går ut på att de första organismerna kom hit med en meteorit. Vad tror du om den teorin?
Svar: Jag tror faktiskt det har något med detta att göra. Men en sak som jag inte fattar är hur man ens kom att tänka på saken? Jag tänker också väldigt ofta att för trodde man ju andra saker än vad man tror/vet nu. T.ex. att förr trodde man jorden var platt. Eller att man trodde att solen snurra runt jorden och inte jorden som snurra runt solen. Då tänker alltid jag att detta är vad vi tror nu men längre fram kommer de komma på nått annat som är bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar