måndag 23 september 2013

Amerikanska revolutionen

Händelse
Den Amerikanska revolutionen startade år 1776. I Nordamerika. De länder som var med i Amerikanska revolutionen var Frankrike, Storbritannien och Spanien. Storbritannien vann över Frankrike. De krigade om land (mark) och vem som kan styra världshaven i och utanför Nordamerika.
När Storbritannien hade vunnit kriget bestämde de sig för monarki, och kungen ville att kolonisterna i Amerika skulle betala skatt. När de sa nej bestämde sig kungen för att de endast behövde betala teskatt. När de då sa nej till de också så klädde de ut sig till indianer och tog allt te. Sen åkte de med en båt ut på havet och slängde i allt te i havet. Kungen blev rasande och där började inbördeskriget. 

 Eget Resonemang
likheter
Likheter med Franska och Amerikanska revolutionen är att båda inbördeskrigen började för ekonomiska problem. Båda kungarna tog skatt från folket, fast olika själ. Folket protesterar och säger då nej, och då börjar de kriga.  

Egen åsikt
Jag tycker att om man styr ett land som monarki så ska man ha lite rättvisa i alla fall, man ska inte behöva kriga för vissa ska betala skatt och inte vill de. Liksom de är vuxna människor, då borde de bete sig som de också.

Perspektivbyte
Om jag hade vart en person i kolonierna hade jag gjort precis som de gjorde. Säga nej.  
De var kanske lite överdrivet att kasta i allt te. Men jag tror de visade att de bara inte längre ville vara mindre värda. Jag hade velat ha rättvisa i alla fall. Aldrig att jag hade betalat skatt om ingen annan gjorde de. Eller om ingen annan förutom kolonierna betalade. Om jag hade vart kungen hade jag faktiskt försökt göra de så rättvist som möjligt. För jag hade för de första inte velat ha alla emot mig, sen hade jag inte kunnat se folk lida o vara fattiga för de ger sina pengar till "mig".

Åsikt
Om de haft demokrati från första början, så hade alla fått fram sitt ord och de hade verken blivit av med teet eller blivit osams, och framförallt, folk hade inte blivit dödade.
Om kungen hade tänkt smart hade han gett alla en liten skatt, och låtit de också bestämma. Då hade de aldrig blivit krig och alla hade vart nöjda.



Granska
Källa: http://www.youtube.com/watch?v=G9AQiTSOmdo#t=62
http://www.so-rummet.se/content/amerikanska-revolutionen-orsaker-och-foljder

1 kommentar:

  1. Hej emmie!

    Det var bra sammanfattning, du hade med de mesta som skulle vara med. Du kanske skulle ha en till lösning också.

    Du skrev inte heller några nack och fördelar.

    Men annars var det mycket bra. :*

    SvaraRadera