torsdag 19 september 2013

Den Franska Revolutionen

Handling

Vi såg precis en film om franska revolutionen. Det började år 1789 i Frankrike. Kungen och drottningen brydde sig endast om sig själva. De ville ha pengar som de fick från skatten som kommer från de vanliga folket. Men de som har pengar t.ex. prästerna och adelsmännen betalar ingen skatt. Men den franska revolutionen startade för de vanliga folket ville ha mer makt och dom fick inte längre rösta.
Men de hade sina egna ideologier.

Egen resonemang

Jag känner mig som en person från folket när jag ser filmen om franska revolutionen. Inte någon från adeln eller prästerna. Utan då tänker jag från ett perspektiv från folket typ.
Men jag tycker kungen och drottningen inte tänker sig för. När man styr ett land som monarki ska de vara rättvist.
Egentligen är detta riktigt hemskt. Över 1000 personer blir halshuggna och det är av kungen och drottningen? Det var riktigt bra att dom halshögg kungen och drottningen också. För så beter man sig inte som kung och drottning. Jag tycker också de skulle haft demokrati. För då får alla vara med o bestämma. För sen när kungen och drottningen inte längre bestämde, så kom en kejsare vid namn Napoleon och blev diktatur. Då tycker jag dom skulle gjort något direkt istället för att få en diktatur! de måste ju få lite rättvisa någon gång!
Men jag undrar hur jag inte hade hört om detta någon gång innan? Alltså de är ju rätt så stort ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar