torsdag 22 januari 2015

En kiwis DNA

Uppgift/syfte: Vi ska ta reda på DNA'T från en kiwi. Vi gör detta för att hitta DNAt i kiwin. Och för att vi ska veta att det finns dna i allt "levande" och att man kan röra det.

Hypotes: Jag tror vi kommer hitta DNA i kiwin. Jag tror också den kommer se konstig ut.

Kemikalier: Kiwi, Vatten, Diskmedel, Is, Snö, T-sprit.

Material: Tratt, 2 bägare 1 liten och 1 stor, Spatel.

Utförande: Först så delade vi en kiwi på mitten, sedan tog vi halva, alltså 1/4 av kiwin och mosade den i en bägare. Vi blandade i 50 ml vatten och 5 ml diskmedel. Sedan hällde vi i salt. Vi blandade allt och sedan hämtade vi snö i en annan bägare som vi blandade med vatten och sedan la i bägaren med kiwin i för att hålla den kall. Vi skulle sedan filtrera blandningen så vi använde oss utav ett filtreringspapper. När vi filtrat blandningen hällde vi i t-sprit. När man hällt i t-spriten och rört om försiktigt och låtit allt smälta ihop kan man sen se DNA'T.

Resultat: Resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag trodde det skulle se konstigt ut, men inte att de skulle vara "genomskinliga klumpar".

Slutsats/felkällor: Det finns DNA i en kiwi. Jag tycker allt gick bra, vi gjorde som man skulle och fick ett bra resultat. Felkällor hade vi inget, mer än att man skulle haft inne t-spriten i kylen i 24 timmar men att vi bara hade inne den i 1 timma. Men vi fick fram resultatet i vilket fall. Resultatet hade kanske kunnat se lite annorlunda ut om t-spriten stått inne i kylen 24 timmar.

Labbkompis: Muna och Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar