onsdag 5 mars 2014

Ukraina och Ryssland

Det har nu uppkommit en konflikt mellan Ryssland och Ukraina. Rysslands president Putin vill inte att Ukraina ska gå med i EU. Han vill inte att Ukraina ska vara ett demokratiskt land. Men vad har Putin med Ukraina att göra? Jo, för länge sen var Ryssland och Ukraina samma land, Sovjetunionen. När de skildes åt år 1991 fanns det fortfarande mycket ryssar kvar i Ukraina och än idag pratar man ryska. Ukrainas president Viktor och Putin har kommit bra överens i alla år. Men när Putin inte ville att dom skulle gå med i EU gick först Viktor med på det, men folket protesterade och ville vara med i EU.
Det finns en ö som kallas Krim. Det är en ö i Ukraina men Ryssland har sin militärbas där. Det är också ett problem.

Egen Åsikt
Jag själv tycker inte det är okej av Putin att göra såhär. För egentligen har han inte längre något att göra med Ukraina. Det räcker att han tar hand om Ryssland.
Jag tycker också att man kan ta det som vuxna människor och diskutera. Man ska inte behöva kriga för att lösa något. För det gör inte saken bättre.

Perspektivbyte
Om jag skulle vara en person i Ryssland skulle jag faktiskt vara rädd. Det kan ju bli krig när som helst och jag skulle inte känna mig säker. Det är ju ens hemland, man vill känna sig trygg. Jag skulle heller inte känna mig trygg med den president man skulle ha. Det är ju ändå han som startat allt. Som sagt, jag skulle inte trivas.

Konsekvenser
Om man tänker mer långsiktigt, kan det faktiskt sluta riktigt illa. Det kanske inte är så stor chans men det kan faktiskt bli världskrig. Om det blir krig mellan Ukraina och Ryssland, kanske fler länder lägger sig i och det blir större och större. Till slut kan vi faktiskt kalla det världskrig.



Källor
http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/

1 kommentar:

  1. Du har koll på bakgrunden och du visar verkligen vad du tycker, du har också med varför detta händer och vart detta ligger. Du verkar ha koll på läget och har med punkt, stor bokstav, kommatecken o.sv. Tummen upp! Bra jobbat Emmie!
    Det är också bra att du har med ett perspektivbyte och det som hade vart bra om du hade kunnat jämfört med någon annan händelse, som är lik detta. Kanske det som hände i Syrien kan du skriva?
    Du har också med några svåra begrepp men du hade kunnat skrivit fler och det hade bara gjort din text ännu bättre. Konsekvenser är också bra att ha med i sin text och det hade du, men det du hade kunnat gjort bättre var att ha med fler källor, så man vet att detta du skriver är sant.

    hejdå och väldigt bra skrivet!

    SvaraRadera