tisdag 5 maj 2015

TRÄSLÖJD2015

1.När jag skulle starta mitt arbete visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Så jag googla lite och sen kom jag på att vi behövde en bricka hemma.  Så jag googla på olika former av brickor. På såsätt kan man säga att jag fick min inspiration från google, men också hemifrån då vi behövde det hemma. När jag skulle skissa min bricka försökte jag göra en simpel men ändå inte för basic bricka. Då jag vet att min mamma tycker om simpla saker. Därför bestämde jag mig för att göra lite former på handtagen. Så jag skissade ett antal stycken och bestämde mig sedan för den jag tyckte bäst om. När jag sedan gjorde ritningen försökte jag tänka mig ett mått som skulle passa just hemma hos mig, inte för stor och klumpig men ändå så man får plats med saker på den.

2. Mitt arbete har inga speciella signaler som jag tycker. Då jag inte vill att den ska sticka ut från mängden. Men det är ju från person till person, vissa kanske får signaler att man gillar mat om man gör en bricka, eller kanske frukost på sängen ;).

3. Jag har använt mig utav såg för att kunna såga ut bla. mina handtag. Jag använde mig av en borrmaskin för att göra hål i mitt handtag och för att sedan kunna såga med en figursåg för att få formen på handtagen. Sen har jag även använt mig utav sandpapper och halvrund fil för att få bort flisor och för att de ska bli skönt att hålla brickan och inte kantigt. För att göra själva underlaget till brickan använde jag mig utav en bandsåg. Men också en slipmaskin för att jämna till sidorna så den inte blir ojämn. Jag använde också skruvar för att kunna skruva i handtaget i brickans underlag.

4. Jag har använt mig utav penna och papper för att göra skisser och ritning. Jag har också använt mig utav lim för att limma ihop de två träbitarna som ska sitta på långsidan av prickan. En tving använde jag när jag skulle bla. såga.

5. Under mitt arbete har jag inte stött på något speciellt problem. De största problemet har väl vart när Thomas inte hjälpt en eller när han inte vart där. Det är ganska mycket eget ansvar när man gör ett eget arbete. Därför är det också svårare att få hjälp då man inte kan fråga sina vänner och Thomas måste hinna hjälpa alla. Därför tror jag också det tar längre tid att göra ett eget arbete än när alla gör ett och samma. Det kan man se som ett litet problem eller utmaning. Ett problem jag stötte på var att när jag sågade flög det av en flisa från träbiten. Vilket gjorde att jag var tvungen att fila ner kanten på båda handtagen för de skulle se likadana ut. Vilket tog tid.

6. kolla ovan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar