måndag 13 april 2015

Idrottsuppgift

1.
Självkänsla i dagens samhälle är väldigt viktigt. Självkänsla är vad du tycker, tänker och ser om dig själv. Om man vill ha en bra självkänsla måste man våga tro på sig själv. Inse att du är bra, precis som du är. Människor kommer alltid att döma dig om du så är smal, tjock, annorlunda klädstil mm. Men det är inget som ska hindra dig för att vara den du är. Våga vara annorlunda, våga vara dig själv. Det är ditt liv och dina val, ingen annans.
Ett citat låter såhär:
"Butterflies can't see their wings.
They can't see how truly beautiful they are.
But everyone else can."
Och jag måste säga att det är precis samma sak med människor. Vi har svårt att se våran egen "skönhet".
Jag kan nästan slå vad om att alla någon gång jämfört sig med någon eller något. Velat ha något eller se ut som någon annan, som du själv inte har eller är nöjd med. Detta tyder kanske på en sämre självkänsla. På flera sätt kan du förbättra den. Du kan få hjälp av vänner och familj som känner dig in och utantill. De vet dina svagheter och kan hjälpa dig bygga upp dem. Men för att dem ska kunna hjälpa dig måste du öppna upp dig och riva dina murar. Även främlingar kan hjälpa, bara genom att säga något som "snygg tröja" och det är något man själv kan tänka på att göra också. Det finns också en "jag är bra" bok. Där kan du varje kväll skriva bra saker om dig själv eller saker du gjort eller som hänt under dagen. Du kommer senare kunna kolla tillbaka på allt du skrivit och känna dig nöjd över dig själv.
Men glöm inte, att bygga upp sin självkänsla kan vara lite som en bergochdalbana. Ibland är det riktigt svårt och du känner dig värdelös men ibland går allt bara uppåt. Du måste våga misslyckas för att kunna lyckas. Våga göra fel. Så länge du försöker.

2.
Skönhetsidealen i dagens samhälle är hög. Den påverkar oss alla utan att vi ens märker det. Vi höjer kraven på oss själva och hur vi ska se ut. I dagens skönhetsideal ska du ha den perfekta hyn, perfekta modellkroppen och perfekta brännan. Men vart får vi ens ordet perfekt ifrån? INGEN har den perfekta kroppen, brännan eller hyn. Men något du kan vara är perfekt precis som du är.
Skönhetsidealen har ändrats under åren. Förr var det mer att man skulle vara blek och kurvig/små mullig. Då påstod man att man hade gott om mat och inte behövde jobba ute på gårdar och på så sätt få bränna. Jag måste säga att det är raka motsatsen till dagens läge och är idag starkare än någonsin. Ska jag vara ärlig kan jag skylla rätt så mycket på massmedian. Då de ökar kraven på den "perfekta" kroppen med hjälp av photoshop. Detta leder också till depression och ätstörningar. Främst hos kvinnor. Varför kan man inte bara få se ut som man vill? Vi föds med ben och armar, hjärna och hjärta som funkar. Kroppar som kämpar och gör allt för att hålla oss vid liv. Kan vi inte vara nöjda med det? Vem bryr sig egentligen om lite för mycket eller för lite fett på kroppen? Inte ska man behöva svälta sig själv för att känna sig bekväm i dagens samhälle.
Det känns som människor faktiskt tagit tag i detta mer nu på det sistone. Man kan märka det då vissa klädaffärer har kurviga skyltdockor. Eller underkläders modeller som är kurviga. Så självklart gör vi framsteg. Men det är en lång väg kvar tills all skönhetsideal är borta. Hade jag kunnat välja här och nu, hade jag tagit bort all skönhetsideal.

3/4
Jag tycker inte att ansvaret ligger på dig om andra har en dålig självkänsla. Sen är det ju upp till dig själv om du vill bry dig och vill hjälpa eller inte. Men någon annans problem är aldrig ditt ansvar. Det är dock ditt ansvar om din egen självkänsla. Självklart finns det människor runtomkring dig som hjälper och stöttar dig. Men det är fortfarande ditt ansvar, om du vill få en bättre självkänsla måste du vara villig och kämpa för den också. Det serveras inte bara på ett fat.

1. Bra på att finnas där/hjälpa folk
2. Jag är bra på att skratta mycket
3. Jag är bra på att sova ;)
4. Jag är atletisk
5. Jag ger inte upp lätt, envis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar