onsdag 4 december 2013

Kyros Händelse osv.


Det var runt 500 år f.Kr detta hände, och det hände i Persien som är idag Iran. Kyros var en så kallad konung som hade makt över alla slavar.Helt plötsligt en dag så bestämde han sig för att släppa alla slavar fria. Jag tror han fick en helt ny uppfattning om världen. Alla är lika mycket värda. Sedan skrev han ner allt på ett manuskrift och skrev hur han tyckte männsikor skulle behandlas rättvis.
Kyros skrev ner alla rättigheter på cylinder gjord av lera. Det hittades år 1879 i Babylon. Där Kyros en gång regerade och hade alla sina slavar.


Liten egen tanke

För mig är de mänskliga rättigheterna att alla ska få tak över huvudet, mat på bordet och sjukvård. Inget ska stoppa dig från att få de jobb du förtjänar pga. kön, färg, sexuelläggning mm. Men tyvärr hålls inte dessa regler överallt i världen. Det är såklart inte alls rättvist. Tänk de som är fångar, eller kanske slavar, eller de som är fattiga och ser folk svälta varenda dag? Hur rättvis är världen egentligen uppbyggd? Kanske borde alla människor kolla sig omkring, gå ut från sin lilla bubbla och se sig runt i världen. Den är verkligen inte perfekt för alla.


Perspektivbyte

Om jag skulle vara fattig och bo i ett väldigt fattigt land, skulle jag verkligen vilja att de mänskliga rättigheterna skulle finnas och faktiskt vara något viktigt i landet.

Om de mänskliga rättigheterna inte hade funnits i landet hade jag nog kämpat. Med familj och vänner. Samlat så mycket pengar de bara gick och tillslut göra de man antagligen alltid drömt om, flyga till ett land med rättvisa. Där man inte behöver gå hungrig om dagarna.


Om man är rik, kanske man inte bryr sig lika mycket om de mänskliga rättigheterna. För man har ju soppas många privilegier så man tänker inte på omvärlden utan man har sin lilla bubbla och där inne badar man i sina pengar.

Jag hade kanske inte heller sett omvärlden på samma sätt som jag gör idag som jag hade gjort om jag var rik. Men om jag hade blivit rik nu så att säga, hade jag sett världen på ett mycket annorlunda sätt, och helt ärligt hade jag försökt hjälpa de fattiga och kanske skaffat ett fadder eller något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar