onsdag 12 februari 2014

Perspektivsbyte

Om jag hade varit buddist hade jag velat nå nirvana, som alla andra buddister. Jag hade förmodligen bott i Thailand också. Jag skulle nog vara mycket mer religiös till religionen än vad jag är idag. Kanske gå till tempel minst en gång i veckan. Jag hade också på högtider varit väldigt troende och verkligen leva för religionen. Sen hade jag nog konverterat religion till Hinduism. Jag hade nog för det första flyttat till Indien. Sedan hade jag nog varit väldigt trogen till religionen. Jag skulle nog besöka tempel så fort jag var i närheten av något. Jag skulle också besöka floden Ganges. Nackdelen med hinduismen tycker jag är kastsystemet. Om du föds fattig förblir du fattig. Men om man är trogen till sin religion tror jag inte det har så stor betydelse. Men jag skulle nog vilja leva rätt asket. För det ända man behöver för att må bra är ju först och främst vatten och mat, men familj och kärlek. Vänner och folk som bryr sig om en. Slutligen hade jag nått Mokhsa.

Floden Ganges är för hinduismen en väldigt viktig/helig flod. Den hänger ihop med både livet och döden. För om man är hindu badar i den floden för att rena sin själ. Det är en ritual att doppa sig i floden när en nära gott bort. Man tar vattnet från den heliga floden och blandar med andra heliga saker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar